©Kees WInkelman

Birgitta van Loon

Birgitta van Loon is de drijvende kracht achter In’tent Communicatie. In’tent is gespecialiseerd in communicatiestrategie en begeleiding bij veranderingen en fusies van organisaties, publiciteit, duurzame en innovatieconcepten toegesneden op de bedrijfscultuur van de klant. In’tent kreeg vele onderscheidingen voor creatieve events & nieuwe communicatieconcepten waaronder drie keer de Gouden Giraffe.

Daarvoor was Birgitta jaren lang de rechterhand van Eckart Wintzen, oprichter van BSO/Origin later Atos. Zij begeleidde meerdere fusies bij BSO/Origin. Het softwarebedrijf groeide uit tot een wereldwijde organisatie met 10.000 medewerkers. Birgitta ontwikkelde er een succesvol communicatiebeleid en onder haar management is BSO/Origin onderscheiden met nationale en internationale prijzen voor de originele jaarverslagen. Het bedrijf verwierf tevens faam door een serie innovatieve congressen, die zij heeft ontwikkeld en georganiseerd onder de titel ‘Mentamorfose’ en ‘Infolutie’ met captains of Industry.

Na haar tijd bij BSO/Origin ontwikkelde Birgitta onder andere de marketingcommunicatie voor Ben & Jerry’s ijs in de Benelux.

In 2003 vroeg uitgever Pearson Education of Birgitta een boek wilde schrijven over haar zienswijze op communicatie. Ondanks haar dyslexie zette ze toch deze stap. Een boek over communiceren vanuit het gevoel, no nonsense en met volle vaart vooruit om je doelen te behalen. En zo verscheen haar eerste boek. Inmiddels heeft ze al drie titels op haar naam staan.

Het Face to Facebook

Face to Face is een boek over de onlosmakelijke relatie van privé en werk. Een stap-voor-stap- inventarisatie naar jezelf, van jezelf en je omgeving aan de hand van een methode, waar je in het bedrijfsleven niet onderuit kunt: het persoonlijk businessplan. Een belangrijke ‘drager’ in die analyse is het genogram: waar kom je vandaan, wie is je familie en wat kun je ontdekken aan gedrag en tendensen uit het verleden. Een andere belangrijke factor is je stijl van communiceren, en die te toetsen op je persoonlijk businessplan.
In Face to Face worden handvatten aangereikt om op een vernieuwende manier naar die nieuwe ‘beeldbepalende’ omgeving te kijken.

Willem Lageweg, MVO Nederland, over dit boek: “Op zoek naar een betere balans tussen de heerlijke waan van de dag en het gelukkige gevoel van even niets. Dit “denk en doe” boek legt prachtige verbanden tussen uw herkomst en uw toekomst. Face to face is een praktische leidraad om het leven te beleven zoals het bedoeld is.”

Wie Durft...

De afdeling communicatie op te heffen?

In ‘Wie durft… de afdeling communicatie op the heffen?’ rekent Birgitta van Loon op onorthodoxe wijze af met de hedendaagse communicatievormen. In dit boek pleit zij ervoor om de communicatieafdeling op te heffen en de term communicatie af te schaffen; verbinden is het nieuwe woord. Met deze manier van contact maken ontstaat een ultieme balans tussen ratio en emotie. Voor wie durft, biedt Van Loon een ruime schakering aan praktische handvatten en nieuwe denkwijzen om haar ideeën daadwerkelijk in te kunnen voeren in een organisatie.

“Voor diegenen die eens anders tegen de communicatie in hun organisatie willen aankijken is dit boek een aanrader. Zowel voor managers als medewerkers.” Trude Maas – Commissaris bij onder andere Schiphol NV, ABN AMRO en Philips Nederland NV.

Communiceren vanuit je buik

maak je werk spannend

Ons leven staat voor 75% in het teken van werken. En van die 75% maken we amper 5% leuk en oprecht. Waarom doen we dat niet anders? Waarom maken we ons werk niet tot een beleving?
Want het kan zoveel leuker en zinvoller dan het doorgaans is. Potentieel genoeg, vaak dicht onder de oppervlakte. Sterker nog: alles wat nodig is om werken leuker, spannender en zinvoller te maken zit al in jezelf. In je hoofd, in je hart en vooral: in je buik.
Dit boek gaat over intuïtie en waarden. Wat drijft jou in je werk? Wat is je droom, wat vind je leuk om te doen, wat zijn je idealen, wat telt voor jou in de maatschappij? Met het stellen van die vraag begint de ontdekkingsreis. Eerst naar je persoonlijke waarden, dan naar de waarden binnen de organisatie.
Belevingscommunicatie is een manier om de essentie in contact te brengen. Met wie je maar werkt: collega’s, klanten, medewerkers, leveranciers. Dat is de kern: een manier van communiceren waarmee je echt in gesprek komt met de mensen om je heen. Ook op je werk.
Belevingscommunicatie biedt een veelbelovend perspectief. Dit boek nodigt uit om eens met andere ogen naar management, communicatie en beleving te kijken. En om het gesprek binnen de organisatie aan te gaan vanuit een originele en creatieve invalshoek. Bijna iedereen kan het leren.